آیپولز
ورود / عضویت

1 سال پیش

5,429 بازدید

زمان مطالعه :7 دقیقه


5 پیشنهاد برای محافظت از پوست قبل و بعد از استفاده از استخر

 

محافظت پوست قبل و بعد از استفاده از استخر

 

گذراندن یک روز تعطیل تابستانی در استخر زیبا شاید بهترین روش برای لذت بردن از این فصل باشد. احتمالا با گرم شدن هوا شما کیف ساحلی، لباس شنا، حوله و وسایل دیگر شنا را از قبل جهت استفاده از استخر را آماده کرده اید. قبل از پریدن توی استخر شاید بهتر باشد مدت زمانی را برای آماده سازی پوست خود به جهت شنا کردن بگذارید. 

اکثر افرادی که از استخر زیاد استفاده می کنند معمولا از اثرات کلر بر روی پوست سر به ویژه موها واقف هستند ولی آیا می دانید که مواد شیمیایی موجود در آب استخر به همان میزان بر روی پوست شما هم می تواند تاثیر گذار و گاها آزار دهنده باشد؟ اگر بعد از شنا در استخر پوست شما شروع به خارش نماید شاید شما با این مشکل برخورد کرده باشید.

در زیر چندین توصیه که توسط متخصصین پوست برای قبل و بعد از استفاده از استخر بیان شده است را بررسی می کنیم.

 

مرطو کننده ها و کرم های محافظ

 

 

1- استفاده از کرم های محافظ (barrier cream)

معمولا در استخر ها برای جلوگیری از رشد باکتریها و پخش شدن آن ها در آب از کلر برای این منظور استفاده می کنند. دکتر استی ویلیامز (متخصص پوست در نیویورک)در این مورد می گوید "به دلیل ماهیت سوزانندگی کلر این ماده باعث خشکی پوست، خارش و قرمز شدن آن می شود". برای جلوگیری از اینگونه مشکلات دکتر ویلیامز استفاده از کرم های محافظ، قبل و بعد از ورود به استخر را پیشنهاد می نماید.  توصیه می شود از کرم هایی استفاده کنید که دارای گلیسرین، روغن ها و یا وازلین باشند. اگر این کرم ها هاوی دایمتیکون باشند عملکرد بهتری برای محافظت از پوست انجام میدهند. زیرا دایمتیکون که نوعی سیلیکون است مانند یک لایه محافظ قوی بین کلر و پوست شما قرار می گیرد.

توجه: تمام استخر ها اجازه استفاده از این کرم های مرطوب کننده و محافظ ها را نمی دهند. زیرا ممکن است با مواد شیمایی ضد عفونی کننده آب استخر تداخل داشته باشد به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده قوانین موجود در استخر را بررسی نمایید. اگر مایل هستید می توانید مطلب روشهای گندزدایی آب استخر ها را مطالعه نمایید.

 

دوش گرفتن بعد از استخر باعث از بین رفت کلر آب استخر بر روی پوست میگردددوش گرفتن بعد از استخر باعث از بین رفت کلر موجود در آب استخر که بر روی پوست وجود دارد، می گردد

 

2- دوش گرفتن و مرطوب کردن پوست بلافاصله بعد از استفاده از استخر

به دلیل قوانین موجود در استخر ها خیلی از شناگران می دانند که می بایست قبل از ورود به استخر دوش بگیرند. اما متخصصان به جد دوش گرفتن و شستشوی بدن بعد از شنا کردن در استخر را توصیه میکنند. یکی از متخصصان این حوزه دکتر کریستینا گولدبرگ می گوید "اجازه ندهید آب کلر برای طولانی مدت بر روی پوست شما بماند. زیرا باعث خشکی پوست و مشکلات مربوط به آن میگردد." به همین منظور بهتر است کل بدن خود را بعد از استخر با تمیز سرد یا گرم بشویید.

بر طبق توصیه های آکادمی پوست آمریکا بعد از دوش گرفتن در رختکن می توانید از یک پاک کننده ملایم و آبرسان برای باز گرداندن تعادل PH پوست در ارتباط با مواد شیمیایی که در آب استخر ها وجود دارد، استفاده نمایید.

 

حمام آفتاب دراستخر

 

3-استفاده نکردن از نور آفتاب جهت خشک کردن بدن

بسیاری از شناگران دوست دارند بعد از شنا کردن در آب خنک روی حوله خود دراز بکشند و اجازه دهند بدنشان توسط هوا و نور آفتاب خشک شود، درصورتی که به گفته پزشکان و متخصصان این روش ایده خوبی نیست. دکتر گولدنبرگ می گوید "تصور غلطی وجود دارد که خشک کردن بدن توسط هوا برای پوست مفید است. ولی اینطور نیست". او ادامه میدهد که "خشک کردن بدن توسط هوا و نور آفتاب باعث خشکی بیشتر پوست گردیده و مشکلات عدیده ای را می تواند برای شما به وجود آورد". توصیه متخصصان این است که ابتدا بدن خود را با آب تمیز شسته و سپس توسط یک حوله نخی مناسب خشک نمایید. حال می توانید از گرفتن حمام آفتاب البته با استفاده از کرم ضد آفتاب لذت ببرید.

 

4- سعی کنید بدن خود را بعد از استخر مرطوب نگه دارید

اگر بعد از بازگشت از استخر به منزل همچنان احساس خشکی، در پوست خود شدید، بهتر است به سراغ یک مرطوب کننده قوی تر بروید. دکتر گلدنبرگ می گوید "به یاد داشته باشید که لوسین ها به اندازه کرم ها آبرسان نیستند و همچنین کرم ها نسبت به پماد ها. آنچه برای یک نفر مفید است ممکن است برای دیگری به همان اندازه مفید نباشد". همچنین دکتر ویلیامز پیشنهاد می کند پس از یک روز طولانی که در معرض آفتاب بوده اید و یا به مدت زیاد جهت شنا کردن از استخر استفاده کرده اید، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب از یک نرم کننده قوی برای مرطوب کردن پوست بدن خود استفاده نمایید.

 

مرطوب کردن پوستمرطوب نگه داشتن پوست بعد از استخر

 

5- پوست صورت خود را فراموش نکنید

پوست صورت نیز مانند نقاط دیگر بدن ممکن است به دلیل مواد شیمیایی موجود در آب استخر دچار خشکی و مشکلات پوستی گردد. مرطوب نمدن پوست صورت قبل و بعد از استخر فراموش نشود. همچنین شستن صورت بلافاصله بعد از شنا کردن می تواند مانع بروز مشکلات پوستی برای صورت گردد.

 

منبع مطلب: 5 Ways to Care for Your Skin Before and After a Swim

دیدگاهتان را ثبت کنید

دیدگاه

دیدگاه