آیپولز
ورود / عضویت

1 سال پیش

1,657 بازدید

زمان مطالعه :5 دقیقه


سیستم تصفیه آب به روش الکترولیز نمک طعام

 

تصفیه آب استخر

 

در طی سالیان متمادی برای تصفیه آب استخر ها از روش های مختلفی جهت گندزدایی استفاده می شود. یکی از روش های معمول استفاده از کلر می باشد. این روش به دلیل شیمیایی بودن و اثر نسبتا ضعیف در از بین بردن عوامل بیماری زای زنده و تولید محصولات جانبی مضرو همچنین هزینه بالایی که دارد به تدریج در استخر ها و پارک های آبی با روش های نوین جایگزین می شود. یکی از روشهایی که در سالهای اخیر مورد استقبال قرار گرفته است روش گند زدایی به روش الکترولیز نمک طعام می باشد. در این مطلب قصد داریم تا این روش را به صورت ساده و بدور از اصطلاحات گیج کننده معرفی نماییم.

الکترولیز چیست؟

اگر بخواهیم الکترولیز را به زبان ساده معرفی نماییم می توانیم بگوییم که الکترولیز و یا (Electrolysis) استفاده از الکتریسیته برای انجام واکنشهای شیمیایی است که در یک محلول اتفاق می افتد که خود به خود اتفاق نمی افتد و حتما می بایسا از الکتریسیته استفاده شود. در الکترولیز که ماده الکترولیز شدونده یا باید به صورت مذاب بوده و یا محلول در یک حلال دیگربه اجرای اولیه خود تجزیه شده و یا باعث به وجود آمدن ماده دیگری می شود. یکی از معروفترین موادی که احتمالا به کرات نام آن را در الکترولیز شنیده اید نمک طعام می باشد. در الکترولیز نمک طئام دو ماده هیدروژن و الکیژن و چندین ماده دیگر می توان تولید نمود.

چه موادی از الکتورلیز نمک طعام برای گند زدایی آب به دست می آید؟

برای به دست آوردن محلول های مناسب جهت تصفیه آب به این روش احتیاج به یک الکترولیز کنترل شده و محلول آب نمک با غلظت خاص و بالا نیاز می باشد. محلول به دست آمده در نهاین شامل چندین اکسیدان موثر مانند هیپوکلریت سدیم، آب اکسیژنه، ازون، اسید هیپوکلروو دی اکسید کلر می باشد.

بخش های مختلف سیستم گندزدایی آب به روش الکتولیز نمک طعام:

سیستم گندزدایی به روش الکترولیز نمک طعام شامل بخش ها و مراحل مختلفی است که در ادامه به صورت خلاصه مرحله به مرحله بررسی می نماییم.

اولین ماده ای که برای شروع الکترولیز مورد نیاز است محلول آب نمک می باشد. برای تولید این محلول احتیاج به اصطلاحا آب نرم می باشد. به همین دلیل در ابتدا آب پس از عبور از فیلتر شنی و یا پروپیلن وارد سختی گیر شده و نهایت آب نرم به دست می آید.

سیستم الکترولیز نمک طعام برای گندزدایی استخر هاسیستم الکترولیز نمک طعام برای گندزدایی استخر ها

 

در ادامه آب نرم به وجود آمده پس از ترکیب با نمک باعث بوجود آمدن محلول نمک با غلظت مورد نیاز سیستم می گردد. این محلول سپس توسط پمپ های خاص به راکتور الکترولیز که به الکترولایزر معروف است ارسال می شود. در این بخش به کمک جریان برق مستقیم عمل الکترولیز انجام می گردد. محلول بوجود آمده از عمل الکترولیزدر مخازن مخصوص جهت عمل گندزدایی آب ذخیره می شود. نکته مهم در این مرحله این است که گاز هیدروژن بوجود آمده در هنگام الکترولیز می بایست از مخازن ذخیره محلول گندزدا به صورت ایمن تخلیه گردد.

مزایای استفاده از سیستم گندزدایی به روش الکترولیز محلول نمک طعام

همانطور که در بالا به آن اشاره گردید روشهای تصفیه آب به روش کلرزنی و برخی دیگر از روش ها مشکلات و خطرات جانبی زیادی دارند که به صورت عمده این موارد دراین روش وجود ندارد. از این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. باقی ماندن کلر آزاد فعال در شبکه توزیع آب
  2. عدم تغییر در بو و طعم آب
  3. نگهداری راحت و ماندگاری بالا
  4. عدم افزودن مواد سمی و شیمیایی به آب
  5. کاهش میزان مصرف ماده گندزدا به دلیل اثرگذاری بیشتر
  6. سرعت بالای اثرگذاری در گندزدایی
  7. حدف بیوفیلم از جدارذه های مخازن و لوله های انتقال و توزیع آب
  8. مواد اولیه (نمک طعام) ارزان قیمت و در دسترس بودن آن
  9. و ...

دیدگاهتان را ثبت کنید

دیدگاه

دیدگاه