آیپولز
ورود / عضویت

1 سال پیش

3,965 بازدید

زمان مطالعه :5 دقیقه


روشهای متداول تصفیه آب استخر ها

 

استخر شنا

 

انتخاب یک روش تصفیه آب خوب برای سلامتی شناگران امری حیاتی است که دقت نکردن به این موضوع می تواند عواقب خطرناکی برای شناگران وافرادی که با آب استخر سروکار دارند داشته باشد. آب معمولا برای مدت طولانی در استخر ها باقی می ماند و این امر باعث می شود که آب در معرض آلودگیهای میکروارگانیسمی مانند انواع باکتری ها، ویروس ها وجلبک ها قرار گیرد.

گرم کردن آب به تشکیل این میکروارگانیسم ها کمک می کند و آلودگیها را بیشتر می نماید.  درزیر چهار روش متداول تصفیه آب که در استخر ها ومراکز تفریحی آبی استفاده می شود را بررسی می کنیم.

 

استخر کودکان

تصفیه آب استخر توسط کلر:

بیشتر استخرها از روش کلرین استفاده می کنند. در این روش کلر به  عنوان یک ماده شیمیایی میکروارگانیسمهای خطرناک موجود در آب را از بین می برد. با استفاده از این روش بیشتر میکروارگانیسم ها از بین میروند. برای یکصد سال کلرین به عنوان اصلی ترین و رایجترین روش تصفیه آب استخرها  مورد استفاده بوده است.

هنگامی که یک استخر در حال استفاده است آلودگی هایی مانند برگ درخت، گرده گیاهان و گردوخاک از محیط طبیعی و انواع لوسیون، کرم ها، مواد آرایشی، پوست، مو، شامپو و مواد دیگری از طریق انسان وارد آب شده و در واکنش با کلر موجود در آب تبدیل به کلروآمین می گردد. برخلاف آنچه که عموم مردم به آن باور دارند این کلروآمین ها هستند که باعث بوی بد استخرها می شوند نه کلر. همچنین کلروآمین ها باعث تحریک کردن چشم، پوست و مشکلات تنفسی برای شناگران و افراد داخل استخر می شوند.

از نکات منفی دیگر کلر می توان به اثر مخرب آن بر تجهیزات و بر خود استخر ها اشاره نمود. به همین دلیل امروزه از این روش تصفیه در استخرها واسپاها به دلیل مشکلات فراوان آن کمتر و کمتر استفاده می شود و معمولا سازندگان و بهره برداران به دنبال روش های جایگزین بهتری برای تصفیه آب هستند و یا لااقل از میزان مصرف آن بکاهند.

تصفیه آب استخر به روش یو وی و با نور ماوراء بنفش

تصفیه آب استخر به روش ماوراء بنفش:

سیستم ماورا بنفش به طور چشمگیری غلظت کلروآمین ها را کاهش می دهد و میکروارگانیسم هایی مانند انگل ها را که در مقابل کلر مقاوم هستند را غیر فعال میکند. به همین علت از این روش جهت اثر بخشی بیشتر با روش کلرین به صورت مشترک استفاده می شود. به این صورت که نور ماورابنفش باقیمانده ذرات معلقی که از روش کلرین باقی مانده است را از بین می برد.

 

تصفیه آب به ورش استفاده از ازون

تصفیه آب استخر با استفاده از ازون:

ازون هم مانند روشهای قبل جهت ضدعفونی کردن آب استخرهای شنا مورد استفاده قرار می گیرد. ازون به صورت خیلی موثر میکرو ارگانیسم های مضر را از بین می برد. مهمترین فرق بین ازون و نور ماورابنفش این است که ازون اکسید کننده و نورماورابنفش ضدعفونی کننده است. استفاده همزمان میتواند به میزان چشمگیری از مصرف کلر در استخرها بکاهد. به همین دلیل به این روش "روش اکسیداسیون پیشرفته" گفته می شود که در آینده جایگزین روشهای دیگر خواهد شد.

 

تصفیه آب استخر به روش الکترولیز نمک طعام معروف به مولتی اکسیدان

تصفیه آب استخر ها با استفاده از روش الکترولیز آب نمک:

با الکترولیز آب نمک کلر به صورت کاملا طبیعی تولید می شود. به همین دلیل صاحبان استخرها و سازندگان آن سعی بر استفاده از این روش را درارند. زیرا مزایای استفاده از این روش به اندازه کافی قابل اتکا است که هزینه اولیه آن را مقرون به صرفه نموده است.

با استفاده از این روش همیشه کلر طبیعی جهت استفاده در استخر موجود است و به همین دلیل از مشکلات استفاده و حمل یک ماده شیمیایی مانند کلر به شدت کاهش پیدا می کند. ادغام این روش و روش ماورابنفش می تواند تا 80 درصد از میزان کلروآمین های موجود در آب را کاهش می دهد. 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

دیدگاه

دیدگاه