آیپولز
ورود / عضویت

1 سال پیش

1,718 بازدید

زمان مطالعه :5 دقیقه


مقدمه ای بر فعالیت بدنی در آب

 

راه رفتن و ورزش در آبورزش در آب

 

امروزه با روشن شدن اثرات مثبت فعالیت بدنی و ورزش درآب، این نوع تمرین بخش اجتناب ناپذیری از برنامه های ورزشی را شامل می شود؛ لذا محققين و متخصصين پزشكي و ورزشي همواره درصدد آن بوده‌اند كه به روش های مختلف از شیوه های زندگی که منجر به چاقی و افزایش وزن و بروز فشار اكسايشي و آسيب‌هاي مربوط به آن می شود، جلوگيري كرده و يا حداقل آن را به پائين‌ترين حد ممكن برسانند.

با توجه به احتمال خطر سقوط و زمین خوردن در افراد سالمند و ادامه آن به وجود آمدن آسیب های مختلف از جمله شکستگی ، پیچیدگی و پارگی عضلانی و همچنین آسیب­های وارده بر زانو که این افراد با داشتن شرایط اضافه وزن از آرتروز و آسیب های مینیسک نیز در امان نیستند. لذا، اجرای تمرینات در آب برای این افراد از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. مطالعات نشان داده­اند تمرین در آب اثرات مثبتی بر قدرت، استقامت و تعادل سالمندان دارد.

از طرفی، حالت بی وزنی که آب ایجاد می کند باعث برداشتن فشار و بار از روی مفاصل بخصوص زانو و کمر می شود که این موضوع در تمرینات سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا این افراد معمولا عضلات ضعیفی دارند که حمایت لازم از مفصل را نمی کند و اضافه وزن نیز منجر به افزایش فشار بر مفاصل می شود. بنابراین، تمرین در آب می تواند بعنوان یک انتخاب مناسب برای این قشر باشد (بنلی و همکاران، 2004).

همچنین، انقباض های عضلانی که در آب انجام می شود، بیشترین شباهت را به انقباضات ایزوکنتیک دارد و حداقل آسیب های عضلانی و التهاب ناشی از را به دنبال دارد. برخلاف تمرینات قدرتی با وزنه که در این سنین می تواند منجر به پارگی های ریز عضلانی گردد، تمرین در آب یک نمونه تمرینی ایمن برای سالمندان می باشد. از طرفی، فشار هیدرواستاتیکی که آب ایجاد می کند در بازگشت وریدی خون نقش مهمی دارد و برای پیشگیری از واریس و سلامت عروق اندام تحتانی اهمیت دارد. همچنین، تمرین در آب افزایش کمتری در ضربان قلب نسبت به تمرین در خشکی ایجاد می کند (بنلی و همکاران، 2004).

از لحاظ متابولیکی، تارهای نوع یک قدرت جذب گلوکز بالاتری نسبت به تارهای نوع دو دارد. مطالعات نشان داده اند که تمرین در آب تارهای نوع یک را بیشتر فعال کرده و برای پیشگیری از دیابت نوع دو و سندروم متابولیک مرتبط با سالمندی مناسب است (کوروبه و همکاران، 2016). بنابراین، فعالیت بدنی و ورزش در آب یک پیشنهاد بسیار عالی برای این دسته افراد می­باشد.

در این دسته مقالات به بررسی اثرات مثبت فعالیت بدنی و تمرین در آب در سالمندان، افراد آسیب دیده و حتی ورزشکاران حرفه­ای خواهیم پرداخت. 

دیدگاهتان را ثبت کنید

دیدگاه

دیدگاه